I CELE WYCHOWAWCZE SZKOŁY:
- stwarzanie możliwości wszechstronnego rozwoju osobowego wychowanka;
- rozwijanie u uczniów dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie
prawdy, dobra i piękna w świecie;
- kształtowanie odpowiedzialnej postawy życiowej;
- wskazywanie właściwych celów życiowych i wartości moralnych;
- uczenie szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz
przygotowanie do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie;
- kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i etycznych;
- przygotowanie do świadomej hierarchizacji wartości moralnych i duchowych;
- uczenie współtworzenia szkolnej wspólnoty i współdziałania z jej członkami;
- wyrabianie nawyku samooceny swoich zachowań i postaw ( społecznych, moralnych
i patriotycznych );
- rozwijanie wrażliwości, wyobraźni, poczucia estetyki;
- wyrabianie szacunku dla tradycji narodowej i tworzenie więzi uczuciowych z tradycją;
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i twórczego działania w zespole;
- uczenie postawy dialogu i negocjacji;
- przygotowanie do świadomego istnienia.
II TEMATYKA GODZIN WYCHOWAWCZYCH REALIZOWANYCH
W POSZCZEGÓLNYCH KLASACH
PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ DLA KLASY I
Cele wychowawcze
Realizacja wszystkich celów sformułowanych w ogólnym programie godzin z wychowawcą, ze szczególnym uwzględnieniem:
1) Wdrażanie do pracy nad sobą, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje słowa i czyny, za własny rozwój intelektualny.
2) Rozwijanie poczucia jedności z człowieka z otaczającym światem.
3) Budowanie systemu wartości i dobrych stosunków międzyludzkich.
4)
Rozwijanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania związków z innymi, czyli zdolności dostrajania się do ludzi, porozumiewania się i współpracy z nimi oraz rozwiązywania konfliktów.
Lp. |
Formy pracy |
Tematyka |
1. |
ZAJĘCIA LEKCYJNE |
DZIAŁ I
1.
Poznajmy się-prezentacja w nowej klasie.
2.
Mój udział w życiu klasy-wybór samorządu klasowego.
3.
Jak zbudować zaufanie w klasie.
4.
Moje miejsce w grupie.
5.
Prezentacja Statutu Szkoły.
6.
Poznajemy wewnątrzszkolny system oceniania.
7.
Zapoznajemy się z Kodeksem Ucznia i Regulaminem Samorządu Uczniowskiego.
8.
Mój udział w życiu szkoły-przygotowywanie imprez, akademii, apelów okolicznościowych. 9. Ocena wyników nauczania, zachowania i frekwencji
DZIAŁ II
1.
Budowanie poczucia własnej wartości.
2.
Odpowiedzialność za słowo.
3.
Obraz własnej osoby-poznawanie siebie. 4. Dlaczego warto akceptować siebie?
DZIAŁ III
1.
Sztuka komunikacji-opanowanie podstawowych zasad.
2.
Koleżeństwo, przyjaźń, „nasze paczki”. 3. Kultura zachowania się.
DZIAŁ IV
1.
Sztuka uczenia się.
2.
Warsztaty pracy ucznia.
3.
Sposoby spędzania wolnego czasu. 4. Nasze zainteresowania.
DZIAŁ V
1.
Analiza aktualnych wydarzeń w kraju i na świecie.
2.
My i świat w którym żyjemy.
3.
Unia Europejska-przyszłość czy zagrożenie?
4.
Aby wybrać, muszę znać... Konkurs wiedzy o Unii Europejskiej.
5.
Zagrożenia i niebezpieczeństwa współczesnego świata.
6.
Terroryzm-przerażające świadectwo nienawiści.
7.
Alkohol, nikotyna, narkotyki-czynniki ryzyka.
8.
Specyfika oddziaływania używek na fizjologię i psychikę człowieka. 9. Czy nałogi są sposobem na niepowodzenia życiowe?
DZIAŁ VI
1. Tradycje i obrzędy Andrzejkowe.
2. Rozważania z okazji Świąt Bożego
Narodzenia.
3. Tradycje Świąt Wielkanocnych.
4. Hallowe’en; Walentynki. |
2. |
WARSZTATY PSYCHOLOGICZNE |
1.
Agresja. Jak sobie z nią radzić.
2.
Temat zgodny z oczekiwaniami uczniów.
|
3. |
MPREZY KLASOWE |
Ognisko
Andrzejki
Mikołajki
Klasowa Wigilia
Walentynki
Dzień Kobiet
|
4. |
PRELEKCJE, WYKŁADY
|
Alkoholizm i jego tragiczne skutki. |
5. |
WYCIECZKI KLASOWE |
2 lub 3-dniowa krajowa wycieczka turystyczno-krajoznawcza |
6. |
WYJŚCIA DO KINA, WYJAZDY DO TEATRU |
Filmy:
Wyjazd na spektakl do teatru |
7. |
UDZIAŁ W IMPREZACH SZKOLNYCH |
Udział w konkursie klas pierwszych
|
8. |
UDZIAŁ W KONKURSACH SZKOLNYCH
|
Zgodnie z propozycjami Samorządu Uczniowskiego
|
PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ DLA KLASY II
Cele wychowawcze
Realizacja wszystkich celów sformułowanych w ogólnym programie godzin z wychowawcą ze szczególnym uwzględnieniem:
1) Kształtowanie aktywnej postawy wobec siebie, rówieśników i środowiska społecznego.
2)
Kształcenie samoświadomości, czyli zdolności do rozpoznawania
i nazywania własnych uczuć.
3)
Umiejętność kierowania własnymi emocjami, czyli zdolność do przywoływania uczuć potrzebnych w określonych sytuacjach, np.: mobilizacji, i opanowania podczas sprawdzianów, egzaminów, rozmów kwalifikacyjnych, zawodów sportowych czy wystąpień publicznych oraz do eliminowania uczuć przykrych związanych ze stresem.
4)
Budowanie własnej tożsamości, czyli odkrywanie i tworzenie poczucia tego, kim jestem.
Lp. |
Formy pracy
|
Tematyka
|
||||||
|