Statut Gimnazjum

STATUT GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W MILÓWCE
( tekst jednolity zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną w dniu 26.06.2007)




Na podstawie art. 60 ustawy z dnia 7.09.1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 Nr 256 poz.2572 z późn.zm.), Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.(Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.) w związku z Uchwałą nr VII/34/99 Rady Gminy Milówka z dnia 25.02.1999r., Konwencji Praw Dziecka ustala się niniejszy Statut Gimnazjum im.Jana Pawła II w Milówce.


Rozdział I . POSTANOWIENIA OGÓLNE
Art. 1.
1. Publiczne Gimnazjum z siedzibą w Milówce ul. Sportowa 15, 34-360 Milówka, zwane w dalszej części Statutu “Gimnazjum”, nosi nazwę Gimnazjum im. Jana Pawła II w Milówce.

2. Podstawę działalności Gimnazjum stanowi Akt Założycielski z dnia 26 marca 1999roku.

3. Gimnazjum jest publiczną placówką oświatową a jego organem prowadzącym jest Gmina Milówka. Czas trwania nauki wynosi 3 lata.

4.Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Gimnazjum jest Śląski Kurator Oświaty w Katowicach .

5. Rok szkolny w Gimnazjum trwa od dnia 1 września do dnia 31 sierpnia roku następnego. W ramach roku szkolnego mogą być wprowadzane następujące przerwy w pracy Gimnazjum:
a) zimowa przerwa świąteczna w terminie określonym przez MEN
b) ferie wielkanocne w terminie określonym przez MEN
c) przerwa na ferie zimowe w okresie zarządzonym dla szkół ponadpodstawowych prowadzonych przez Gminę Milówka,
d) przerwa wakacyjna.
Szczegółowe terminy przerw w pracy Gimnazjum ustala organ prowadzący na wniosek Dyrektora Gimnazjum i Rady Gimnazjum lub Rady Rodziców.

6.Dzienny czas pracy Gimnazjum ustala organ prowadzący na wniosek Dyrektora Gimnazjum.

7.Gimnazjum używa pieczęci z napisem o treści : ”Gimnazjum im. Jana Pawła II w Milówce,34-360 Milówka, ul.Sportowa 15, tel.(0-33) 863-71-80 ” . Dyrektor Gimnazjum używa pieczątki imiennej.




Rozdział II . CELE I ZADANIA GIMNAZJUM

Art.2.
1.Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w powołanej na wstępie ustawie o systemie oświaty, Programie Szkoły i Programie Wychowawczym Gimnazjum

2.W szczególności Gimnazjum:
a) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa
ukończenia gimnazjum,
b) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wyboru zawodu,
c) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie o systemie oświaty i innych przepisach,
d) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły,
e) wspomaga indywidualny rozwój uczniów.

3.Gimnazjum prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie programów ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej.


Rozdział III . ORGANY GIMNAZJUM

Art.3.
1 Organami Gimnazjum są:
a) Dyrektor Gimnazjum,
b) Rada Pedagogiczna ,
c) Samorząd Uczniowski,
d) Rada Rodziców.
2. Obowiązki i kompetencje Dyrektora szkoły obejmują:
a)kierowanie działalnością Gimnazjum i reprezentowanie szkoły na zewnątrz,
b)sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w Gimnazjum,
c)sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie im warunków prawidłowego i harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
d)realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej regulujących sprawy należące do jej kompetencji,
e)sporządzanie planu finansowego Gimnazjum a po jego przyjęciu w trybie ustalonym dla gminnych jednostek organizacyjnych, realizowanie tego planu,
f)dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym Gimnazjum, z zachowaniem zasad obowiązujących w finansach publicznych, a zwłaszcza wynikających z przepisów o zamówieniach publicznych,
g)zorganizowanie i nadzorowanie obsługi administracyjnej, finansowej i gospodarczej Gimnazjum,
h)współdziałanie z organem prowadzącym Gimnazjum, innymi szkołami oraz placówkami oświatowymi, zawodowymi w zakresie niezbędnym dla realizacji zadań i celów Gimnazjum,
i)współdziałanie z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, a także z Samorządem Uczniowskim,
j)wstrzymywanie wykonania uchwały Rady Pedagogicznej niezgodnej z przepisami prawa w trybie określonym w ustawie o systemie oświaty,
k)zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów i zasad bhp,
l)inne sprawy i zadania wynikające z zakresu czynności Dyrektora oraz przepisów prawa.
3.Dyrektor wykonuje uchwałę Rady Pedagogicznej o skreśleniu ucznia z listy uczniów w trybie ustalonym w ustawie o systemie oświaty oraz realizuje uchwałę Rady Pedagogicznej o przeniesieniu ucznia z klasy do klasy

4.Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Gimnazjum nauczycieli oraz pracowników obsługi. W związku z tym Dyrektor:
a)zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników Gimnazjum,
b)przyznaje nagrody i wymierza kary porządkowe zatrudnionym w Gimnazjum nauczycielom i innym pracownikom,
c) w trybie określonym w ustawie o systemie oświaty, występuje z wnioskami o przyznanie zatrudnionym w Gimnazjum nauczycielom i innym pracownikom nagród, odznaczeń i wyróżnień,
d)dokonuje w stosunku do zatrudnionych w Gimnazjum osób innych czynności wynikających ze stosunku pracy .

5.Zatrudnienie i zwolnienie Dyrektora Gimnazjum wg zasad określonych w ustawie o systemie oświaty a także wykonywanie w stosunku do niego czynności związanych ze stosunkiem pracy , należy do Zarządu Gminy Milówka.

Art.4.
1.Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym Gimnazjum w zakresie realizacji jego ustawowych i statutowych zadań z zakresu kształcenia, wychowania i opieki.

2.Radę Pedagogiczną tworzą wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w Gimnazjum bez względu na wymiar czasu pracy. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.

3.Rada Pedagogiczna obraduje na posiedzeniach, które odbywają się co najmniej cztery razy do roku, tj. przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w okresie klasyfikowania i promowania uczniów oraz po zakończeniu roku szkolnego. Ponadto Rada Pedagogiczna może być zwołana w razie bieżących potrzeb.

4.Posiedzenia Rady zwołuje Dyrektor Szkoły. Można je również zwoływać na pisemny wniosek co najmniej 1/3 składu Rady Pedagogicznej a także na wniosek Organu Prowadzącego Gimnazjum, Organu Nadzoru Pedagogicznego.

5.Rada Pedagogiczna posiada kompetencje stanowiące, opiniodawcze oraz inne, wynikające z ustawy o systemie oświaty określone w art. 41 ustawy o systemie oświaty.

6.Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
a)zatwierdzanie planów pracy Gimnazjum,
b)zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
c)podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Gimnazjum,
d)ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Gimnazjum,
e)podejmowanie uchwał w sprawie przeniesienia ucznia z klasy do klasy,
f)uchwalanie programu wychowawczego Gimnazjum,
g)uchwalanie programu profilaktyki,
h) uchwalanie zmian w Statucie Gimnazjum.

7. Rada Pedagogiczna Gimnazjum opiniuje:
a) organizację pracy Gimnazjum, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
b) projekt planu finansowego Gimnazjum,
c) wnioski Dyrektora Gimnazjum o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
d) propozycje Dyrektora Gimnazjum w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych oraz opiekuńczych.

8. Rada Pedagogiczna Gimnazjum:
a) może wystąpić z wnioskiem o odwołanie Dyrektora Gimnazjum lub o odwołanie nauczyciela z innego stanowiska kierowniczego w Gimnazjum,
b )ustala Regulamin swojej działalności.
Przedmiotem obrad Rady Pedagogicznej mogą być także inne sprawy, jednak bez prawa stanowienia w nich.

9.Rada Pedagogiczna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.

10.Posiedzenia Rady Pedagogicznej są protokołowane. Protokolanta powołuje, spośród nauczycieli Dyrektor Gimnazjum.

11.Ponadto dla Rady Pedagogicznej stosuje się zasady wynikające z innych przepisów ustawy o systemie oświaty.
Art.5.
1.W Gimnazjum działa Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie Gimnazjum.

2.Organizację Samorządu, w tym zasady wybierania i działania organów Samorządu, określa Regulamin uchwalony przez uczniów w głosowaniu tajnym, równym i bezpośrednim. Regulamin ten nie może być sprzeczny z niniejszym Statutem.

3.Samorząd Uczniowski Gimnazjum posiada uprawnienia wnioskowania i opiniowania. Do kompetencji Samorządu należy w szczególności przedstawianie Dyrektorowi Gimnazjum oraz Radzie Pedagogicznej wniosków i opinii w sprawach:
a)dotyczących zapoznawania się z programem nauczania, celami nauczania i stawianymi wymaganiami,
b)dotyczących jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
c)dotyczących organizacji życia szkolnego w sposób umożliwiający zachowanie właściwych proporcji pomiędzy zadaniami i celami Gimnazjum a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań,
d)redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
e)organizowania działalności kulturalnej, oświatowej i sportowej a także rozrywkowej.

4.Samorząd Uczniowski ma prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu

5.Do zgodnej z własnym Regulaminem działalności Samorząd Uczniowski może korzystać nieodpłatnie, po uzgodnieniu z Dyrektorem Gimnazjum z pomieszczeń oraz sprzętu Gimnazjum.

Art.6.
1.W Gimnazjum działa Rada Rodziców.

2. Rada Rodziców uchwala swój Regulamin oraz wybiera Przewodniczącego.

3. W Regulaminie określa się organizację i tryb działalności Rady, a także zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy z dobrowolnych składek lub z innych źródeł, przeznaczonych na wspieranie działalności statutowej Gimnazjum.

4.Do kompetencji Rady Rodziców należy występowanie do pozostałych organów Gimnazjum z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Gimnazjum.



Rozdział IV. ORGANIZACJA PRACY GIMNAZJUM

Art.7.
1.Gimnazjum stanowi jednostkę organizacyjną Gminy Milówka i jest wpisane do prowadzonego przez Gminę rejestru tych jednostek.

2.Struktura organizacyjna Gimnazjum obejmuje klasy I - III.

3.Podstawową jednostką organizacyjną Gimnazjum jest oddział. Oddział w miarę możliwości tworzy się dla uczniów w liczbie nie mniejszej niż 20 i nie większej niż 30 .W każdej klasie może być więcej niż jeden oddział. Liczba oddziałów w danej klasie wynika z ogólnej liczby uczniów uczęszczających do tej klasy i wyżej określonych norm ilościowych.

4.Oddziały oznacza się numerem klasy i kolejną literą alfabetu począwszy od litery "a".

5.Oddział może być podzielony na grupy, w celu podniesienia efektywności nauczania języka obcego, informatyki oraz na zajęciach, które przewidują w programie ćwiczenia, w tym laboratoryjne.
Podziału na grupy dokonuje się z godnie z odpowiednimi przepisami MEN .
Podział na grupy oddziałów liczących mniej niż wynikające z przepisów MEN, może nastąpić za zgodą Organu Prowadzącego Gimnazjum.
Grupy mogą być międzyoddziałowe a w wyjątkowych przypadkach międzyklasowe .

6.Godzina lekcyjna w Gimnazjum trwa 45 minut.
W uzasadnionych względami celowościowymi lub organizacyjnymi przypadkach, godzina lekcyjna może zostać ustalona na od 30 do 60 minut z zachowaniem ogólnego tygodniowego czasu zajęć, ustalonego w rozkładzie zajęć.

7.Na zasadach wynikających z powołanego na wstępie Statutu Rozporządzenia MEN, w Gimnazjum mogą być tworzone oddziały klas dwujęzycznych .

8. W gimnazjum mogą być organizowane zajęcia edukacyjne i wychowawcze mające charakter wycieczek i wyjazdów.



Art.8.
1.Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w Gimnazjum z uwagi na organizację dojazdu oraz ze względu na czas pracy rodziców, tworzy się świetlicę.
W świetlicy prowadzi się zajęcia wychowawcze w grupach wychowawczych, w których liczba uczniów nie powinna przekraczać 24.
Sposób korzystania ze świetlicy określa Regulamin, ustalony przez kierownika świetlicy i zatwierdzony przez dyrektora gimnazjum.
Pracę świetlicy organizuje kierownik świetlicy.


Art.9.
1.W Gimnazjum funkcjonuje biblioteka szkolna wraz z czytelnią.

2.Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną.

3.Biblioteka realizuje następujące zadania:
a)służy realizacji potrzeb , zainteresowań uczniów i zadań dydaktyczno-wychowawczych, b)służy doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli,
c)służy popularyzacji wiedzy pedagogicznej wśród rodziców,
d)poszerza wiedzę o regionie.

4.Biblioteka i czytelnia zajmują w Gimnazjum odrębne pomieszczenia.

5.Z biblioteki i czytelni mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy Gimnazjum.

6.Bibliotekę wraz z czytelnią prowadzi nauczyciel - bibliotekarz. Biblioteka może być prowadzona przy zastosowaniu pełnego pensum nauczyciela - bibliotekarza lub przez nauczyciela, na którego pełny wymiar zatrudnienia składa się praca dydaktyczna (pensum jak dla nauczyciela) i praca bibliotekarza (pensum jak dla nauczyciela - bibliotekarza).

7.Do zadań nauczyciela bibliotekarza należą sprawy określone w przepisach prawnych dotyczących bibliotek, w tym:
a)gromadzenie zbiorów książek,
b)opracowywanie zbiorów (prowadzenie katalogów, oprawa itp.),
c)wypożyczanie książek i prowadzenie związanej z tym ewidencji,
d)prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów.

8.Zasady funkcjonowania Biblioteki, wypożyczania książek i związaną z tym odpowiedzialność, określa Regulamin Biblioteki ustalony przez Dyrektora Gimnazjum.

Art.10.
1.W Gimnazjum w miarę możliwości tworzy się stanowisko pedagoga lub psychologa szkolnego.

2.Do zadań pedagoga szkolnego należy:
a)praca profilaktyczna i psychologiczno-pedagogiczna z młodzieżą gimnazjum
b)wykonywanie wszystkich zadań ustalonych na radach pedagogicznych i zapisanych w protokołach z posiedzeń rady,
c)realizacja programu wychowania i opieki nad młodzieżą, osiągając w optymalnym stopniu cele szkoły ustalone w programach i w planie pracy szkoły.
d)wzbogacanie własnego warsztatu pracy opiekuńczo-wychowawczej,
e)wspieranie swoją postawą i działaniem rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
f)udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów,
g)prowadzenie odpowiedniej dokumentacji pedagogicznej,
h)rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
i)określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
j)organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców i nauczycieli,
k)podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły oraz potrzeb,
l)wspieranie działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli,
ł)planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu,
m)działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej,
n)wykonywanie innych zadań wynikających z odpowiednich przepisów.

Rozdział V . ORGANIZACJA NAUCZANIA

Art.11.
1.Nauczanie, wychowanie i opiekę w Gimnazjum, w danym roku szkolnym, prowadzi się na podstawie arkusza organizacyjnego Gimnazjum. Arkusz ten opracowuje Dyrektor Gimnazjum, uwzględniając szkolny plan nauczania.

2.Arkusz opracowuje się w zasadzie do dnia 30 kwietnia każdego roku.

3.Dyrektor Gimnazjum przedkłada niezwłocznie arkusz organizacji Gimnazjum organowi prowadzącemu Gimnazjum do zatwierdzenia. Zatwierdzenie to następuje do dnia 30 maja danego roku.

4.Arkusz organizacji Gimnazjum zawiera dane dotyczące szczegółowej organizacji nauczania, wychowania i opieki w Gimnazjum na dany rok szkolny, w tym w szczególności :
liczbę pracowników Gimnazjum, w tym zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Gimnazjum.

5.Na podstawie zatwierdzonego przez organ prowadzący arkusza organizacji Gimnazjum, Dyrektor Szkoły ustala tygodniowy rozkład zajęć. Tygodniowy rozkład zajęć określa organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.


6.Przy ustalaniu tygodniowego rozkładu zajęć Dyrektor Szkoły uwzględnia wynikające z Karty Nauczyciela wielkości pensum, zasady ochrony zdrowia uczniów i nauczycieli oraz zasady bezpiecznej i higienicznej pracy.

Rozdział VI . NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY GIMNAZJUM

Art.12.
1.W Gimnazjum zatrudnia się nauczycieli, pracowników administracyjnych i obsługi. W miarę potrzeb i możliwości w Gimnazjum mogą być zatrudnieni pracownicy ekonomiczni oraz inżynieryjno - techniczni.

2.Zasady zatrudniania nauczycieli określa ustawa Karta Nauczyciela oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie, a także przepisy ogólne prawa pracy, o ile mają zastosowanie. Zasady zatrudniania pozostałych pracowników wynikają z powszechnie obowiązujących przepisów prawa pracy, decyzji organu prowadzącego Gimnazjum oraz układu zbiorowego dla tej grupy pracowników, o ile zostanie zawarty.

3.Zakres zadań nauczycieli zatrudnionych w Gimnazjum obejmuje prowadzenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, odpowiedzialność za jakość tej pracy oraz odpowiedzialność za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

4.W szczególności do obowiązków nauczycieli Gimnazjum należy:
a)realizacja programów nauczania, wychowania i opieki w przydzielonych mu oddziałach (grupach) wg jego najlepszej wiedzy i woli oraz przedstawienie wymagań programowych uczniom i rodzicom ,
b)realizacja zadań organizacyjnych wynikających z odpowiednich przepisów prawnych i wewnątrzszkolnych ,
c)decydowanie o podręcznikach, środkach dydaktycznych i metodach kształcenia uczniów,
d) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań, zwłaszcza poprzez indywidualizację zajęć,
e)jawne i uzasadniane ocenianie uczniów, zgodnie z regulaminem klasyfikowania i oceniania- stanowiącym odrębny dokument,
f)udzielanie uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych i rozpoznawanie potrzeb uczniów w tym zakresie,
g)dbałość o powierzone pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny oraz o zabezpieczenie tych przedmiotów,
h)zapewnienie powierzonym mu uczniom bezpieczeństwa na zajęciach w Gimnazjum, zajęciach organizowanych przez Gimnazjum oraz innych formach spędzania czasu, które organizuje Gimnazjum (np. wycieczki, obozy itp.),
i)doskonalenie swoich umiejętności dydaktycznych i podnoszenie swojej wiedzy merytorycznej zwłaszcza poprzez współpracę z metodykami, fachową literaturę i wydawnictwa ,
j)punktualne rozpoczynanie zajęć lekcyjnych ,
k)usprawiedliwianie nieobecności uczniom zgodnie z przyjętymi zasadami ,
l)w razie dłuższej lub częstej nieobecności ucznia skontaktować się z jego rodzicami ,
ł)rygorystyczne przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią w czasie wyjść z uczniami ,
m)zawiadomienie rodziców o złym samopoczuciu lub wypadku jakiemu uległ uczeń w szkole oraz zapewnienie opieki choremu uczniowi,
n)wykonywanie poleceń dyrektora związanych z działalnością Gimnazjum,
o) nauczyciel zobowiązany jest natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania uczniów stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa ,
p) nauczyciel powinien zwracać uwagę na osoby postronne przebywające na terenie szkoły, zwrócić się o podanie celu pobytu oraz zawiadomić dyrektora,
r) nauczyciel lub inny pracownik szkoły powinien niezwłocznie zawiadomić dyrektora o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia uczniów.

5.Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół. Zadaniem zespołu jest zapewnienie optymalnej realizacji celów dydaktyczno-wychowawczych w oddziale, w tym w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.

6.Ponadto w Gimnazjum mogą być tworzone zespoły:
a)wychowawcze,
b)przedmiotowe,
c)problemowo-zadaniowe.

7.O utworzeniu zespołu decyduje Rada Pedagogiczna. Powołując zespół Rada Pedagogiczna określa jego funkcje i zadania.

8.Zespołem kieruje jego przewodniczący, powołany na wniosek Rady Pedagogicznej przez Dyrektora Gimnazjum.

9.Poszczególnymi oddziałami opiekują się nauczyciele - wychowawcy, ustaleni w arkuszu organizacji Gimnazjum.

10.Przy ustalaniu wychowawcy danego oddziału w miarę możliwości powinna być uwzględniana przesłanka ciągłości wychowawstwa, przez cały okres kształcenia w Gimnazjum.

11.Zadaniem wychowawcy oddziału jest zapewnienie opieki wychowawczej nad uczniami, a w tym zakresie zwłaszcza:
a)tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
b)podejmowanie i wspomaganie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy nimi a innymi członkami społeczności szkolnej,
c)prowadzenie określonej przepisami dokumentacji dydaktyczno-wychowawczej klasy,
d)współpraca z rodzicami klasy,
e)opiekowanie się przydzieloną salą lekcyjną,
f)ustalanie ocen z zachowania,
g)dążenie do poznania warunków środowiskowych ucznia.

12.Cele określone w przepisie poprzedzającym wychowawca realizuje przez:
a)otaczanie indywidualną opieką każdego ucznia,
b)planowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia zespołowego, rozwijającego jednostki i integrującego zespół,
c)ustalanie wspólnie z innymi wychowawcami (biorąc pod uwagę opinię uczniów i rodziców) treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
d)koordynację działań wychowawczych nauczycieli uczących w powierzonym mu oddziale, e)organizowanie orientacji zawodowej,
f)współpracę ze specjalistami, także z zakresu ochrony zdrowia i psychologii,
g)współpracę z rodzicami, w formach:
- organizowania spotkań z rodzicami, w miarę potrzeb, co najmniej 2 razy w roku szkolnym,
- rozmów indywidualnych i wizytacji domowych,
- korespondencji (w indeksach, zeszytach i listownej).

13. W Gimnazjum tworzy się stanowisko wicedyrektora szkoły, powołanego przez dyrektora po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej. Szczegółowy zakres zadań wicedyrektora ustala dyrektor Gimnazjum. Zadania innych pracowników Gimnazjum określane są w doręczanym im przy nawiązaniu stosunku pracy zakresie czynności.

Rozdział VII - UCZNIOWIE GIMNAZJUM

Art.13.
1.Dyrektor przyjmuje do Gimnazjum każdego absolwenta sześcioletniej szkoły podstawowej, zamieszkałego w ustalonym dla Gimnazjum obwodzie, który podlega obowiązkowi szkolnemu zgodnie z art. 15 ustawy o systemie oświaty.

2.Dyrektor może przyjąć do Gimnazjum absolwentów zamieszkałych poza obwodem ustalonym dla Gimnazjum:
- na wniosek rodziców takich absolwentów,
- w przypadku dysponowania wolnymi miejscami.

3.Jeżeli liczba kandydatów do Gimnazjum spoza obwodu jest większa niż ilość wolnych miejsc, Dyrektor Gimnazjum ustala listę przyjętych spoza obwodu, biorąc pod uwagę zachowanie, średnią ocen uzyskanych na świadectwie 6-tej klasy oraz ilość punktów ze sprawdzianu.

4.Kryteria, o których mowa w przepisie poprzedzającym, podaje się do wiadomości kandydatom w terminie do 10 czerwca.

5.Uczniowie Gimnazjum stanowią podstawowy podmiot społeczności Gimnazjum, uczestnicząc w życiu Gimnazjum poprzez wykonywanie swych obowiązków i korzystanie z praw.

6.W szczególności uczniowie Gimnazjum mają obowiązek:
a) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach szkolnych, a w razie absencji uzupełniać powstałe braki; nieobecność ucznia powinni w formie pisemnej usprawiedliwić rodzice; dokumentem usprawiedliwiającym nieobecność ucznia na zajęciach jest także zaświadczenie lekarskie; uczeń zobowiązany jest dostarczyć usprawiedliwienie na najbliższą godzinę z wychowawcą;
b)zaopatrzyć się w niezbędny komplet podręczników i przyborów wg wskazówek nauczycieli poszczególnych przedmiotów oraz dbać o ich estetykę,
c)przestrzegać zasad kulturalnego odnoszenia się do nauczycieli, innych pracowników Gimnazjum oraz kolegów, zwłaszcza młodszych,
d)szanować godność i nietykalność osobistą innych uczniów Gimnazjum,
e)postępować z odpowiedzialnością za zdrowie i życie własne oraz innych uczniów,
f) dbać o sprzęt i mienie Gimnazjum, za zniszczone mienie odpowiedzialność materialną ponoszą rodzice, którzy są zobowiązani naprawić szkody lub pokryć koszty ich naprawy;
g)zachować ład i porządek w Gimnazjum,
h)dbać o higienę własną oraz o czystość w Gimnazjum i jego otoczeniu,
i) nosić jednolity strój szkolny ,dbać o to aby własny strój i wygląd nie były wyzywające ani prowokujące,
j)podporządkować się poleceniom dotyczących spraw dydaktyczno-wychowawczych, opiekuńczych, porządkowych i organizacyjnych Dyrektora Gimnazjum oraz wychowawcy
oddziału i nauczycielowi prowadzącemu zajęcia
k)ściśle przestrzegać zakazu wnoszenia na teren Gimnazjum narzędzi niebezpiecznych, broni w jakiejkolwiek postaci, materiałów pirotechnicznych, papierosów, alkoholu, narkotyków we wszelkiej postaci i innych substancji odurzających a także wydawnictw pornograficznych,
l) punktualnie przychodzić na zajęcia, w przypadku spóźnienia uczeń jest zobowiązany do natychmiastowego udania się na zajęcia lekcyjne,
ł) wchodzić do sal lekcyjnych niezwłocznie po zakończeniu przerwy ,
m)o złym samopoczuciu zgłaszać wychowawcy, innemu nauczycielowi lub szkolnej służbie zdrowia ,
n) przestrzegać regulaminów szkolnych ,
o) w czasie przerw i zajęć zachowywać się tak aby nie zagrażać bezpieczeństwu innych .
p) wyłączania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych podczas zajęć lekcyjnych, podczas przerw urządzeń tych używać w sposób należyty tak, aby nie naruszać prywatności innych osób.

7.Uczniowie Gimnazjum nie mogą samowolnie bez wiedzy nauczyciela opuszczać budynku szkolnego.

8. Uczniowie Gimnazjum mają prawo:
a)uzyskać rzetelną wiedzę wynikającą z programu nauczania,
b)znać zakres materiału podlegającego ocenie i sprawdzeniu,
c)znać kryteria i zasady oceniania stosowane przez poszczególnych nauczycieli,
d)uzyskiwać jawne i sprawiedliwe oceny,
e)poszanowania godności osobistej, własności oraz innych dóbr osobistych ze strony wszystkich podmiotów Gimnazjum,
f)zapewnienia w czasie pobytu w Gimnazjum i na zajęciach przez nie organizowanych, opieki wychowawczej, ochrony przed przemocą psychiczną i fizyczną oraz bezpiecznego i higienicznego pobytu,
g)do uzyskiwania pomocy w przypadku trudności w nauce,
h)życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
i)swobodnego wyrażania myśli i przekonań, w tym religijnych i światopoglądowych, z przestrzeganiem zasady poszanowania w tym zakresie praw innych uczniów i osób,
j)rozwijania zdolności i zainteresowań,
k)wpływania na życie Gimnazjum przez działalność w samorządzie uczniowskim oraz zrzeszania się w organizacjach działających w Gimnazjum,
l)wydawania oraz redagowania gazetki Gimnazjum, na zasadach ustalonych z Dyrektorem, ł)korzystania z pomieszczeń Gimnazjum, sprzętu, środków dydaktycznych, biblioteki, podczas zorganizowanych zajęć pozalekcyjnych,
m)uzyskania pierwszej pomocy w razie wypadku lub nagłej choroby,
n) mają prawo składania skarg i wniosków bezpośrednio do dyrektora Gimnazjum.

9.Za osiągnięcia w procesie nauczania i wychowania, uczniowie Gimnazjum mogą być wyróżniani oraz nagradzani w następujący sposób:
a)pochwałą wobec oddziału udzieloną przez wychowawcę oddziału,
b)pochwałą wobec Gimnazjum udzieloną przez Dyrektora Gimnazjum,
c)nagrodą książkową lub inną rzeczową.
10. Uczeń uzyskuje prawo do nagrody jeżeli spełnia co najmniej jedno z wymienionych kryteriów:
a) w klasie I lub II osiąga średnią ocen co najmniej 5,0 oraz co najmniej dobre zachowanie, a w klasie III średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej dobre zachowanie,
b) osiąga znaczące wyniki sportowe: I,II lub III miejsce w zawodach na szczeblu co najmniej powiatowym,
c) zakwalifikuje się co najmniej do finału wojewódzkiego olimpiady przedmiotowej,
d) uzyska wysokie miejsce lub wyróżnienie w innych konkursach znaczącej rangi,
e) szczególnie wyróżnia się działalnością społeczną na rzecz szkoły, środowiska lub społeczności uczniowskiej.
Nagrody przyznawane są na wniosek wychowawcy lub nauczyciela- opiekuna. Wniosek wymaga zatwierdzenia przez radę pedagogiczną. Nagrody na ogół są przyznawane na zakończenie rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
11. Za naruszanie Statutu Gimnazjum i inne zachowania sprzeczne z zasadami współżycia w społeczności Gimnazjum, wobec uczniów mogą być stosowane następujące kary:
a) rozmowa pouczająco- ostrzegawcza z wychowawcą klasy,
b) rozmowa pouczająco- ostrzegawcza z dyrektorem szkoły,
c) pismo do rodziców ucznia informujące o niewłaściwym zachowaniu,
d) przeniesienie do innej równoległej rocznikowo klasy.

12.Przeniesienia ucznia do innego Gimnazjum dokonuje właściwy Kurator Oświaty na wniosek Dyrektora Gimnazjum. Dyrektor może wystąpić z wnioskiem, o którym mowa w przypadku:
a) na prośbę rodziców uzasadnioną warunkami rodzinnymi (miejsce zamieszkania, dojazd, itp.),
b) w przypadku uporczywego łamania przez ucznia Statutu Gimnazjum, jeżeli zastosowane inne kary nie odniosły spodziewanego skutku,
c) w przypadku niemożliwości usunięcia konfliktu ucznia ze społecznością Gimnazjum, nie dającego się rozwiązać innymi metodami wychowawczymi,
d)w przypadku popełnienia przez ucznia przestępstwa za które został skazany na podstawie kodeksu karnego.
Uczeń może odwołać się od otrzymanej kary porządkowej w formie pisemnej do dyrektora szkoły w terminie do 7 dni od daty nałożenia kary.
13.Gimnazjum zobowiązane jest do zorganizowania pobytu w nim uczniów, w sposób zapewniający uczniom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, demoralizacją, uzależnieniami oraz innymi formami patologii społecznej. W związku z powyższym obowiązkiem:
a)Dyrektor Gimnazjum zapewnia stały monitoring zachowań uczniów, ich stanu psychofizycznego oraz postępów w nauce,
b)w czasie przerw międzylekcyjnych Gimnazjum zapewnia dyżury kadry pedagogicznej,
c)Dyrektor współpracuje z właściwą jednostką Policji, w zakresie uzyskiwania informacji o potencjalnych zagrożeniach społeczności Gimnazjum patologią,
d)Gimnazjum zapewnia uczniom zamykane pomieszczenia na przechowywanie wierzchniej
i zamiennej odzieży,
e) do Gimnazjum zabrania się wstępu podejrzanym osobą i uczniom z innych szkół; nauczyciele i pracownicy szkoły mają obowiązek sprawdzenia tożsamości tych osób.

Rozdział VIII. WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

Art.14.
Założenia ogólne
1.Ocenianie ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności zawartych w Podstawie Programowej, a w przypadku oceny z zachowania również postawy ucznia i przestrzegania przez niego odpowiednich postanowień zawartych w Statucie Gimnazjum.
2.Nauczyciel każdego przedmiotu ma obowiązek sformułowania wymagań edukacyjnych i poinformować o nich uczniów i rodziców /prawnych opiekunów/ do dnia 30września w danym roku szkolnym. W miarę możliwości wymagania te formułowane są w planach wynikowych do każdego przedmiotu z podziałem na wymagania podstawowe i ponadpodstawowe. Nauczyciel wychowawca w tym samym terminie zapoznaje uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) z :
a) warunkami i sposobem oceniania zachowania,
b) kryteriami ocen z zachowania,
c) warunkami, trybem uzyskania wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania.
3. Postawiona przez nauczyciela ocena jest ustnie uzasadniana i jawna dla ucznia i jego rodziców / prawnych opiekunów/. Na wniosek ucznia lub rodzica ( prawnego opiekuna) nauczyciel ma obowiązek uzasadnić każdą ocenę .

4. Nauczyciel ocenia ucznia na bieżąco, według następującej skali:

Stopień Cyfra Skrót
Stopień celujący 6 cel
Stopień bardzo dobry 5 bdb
Stopień dobry 4 db
Stopień dostateczny 3 dst
Stopień dopuszczający 2 dp
Stopień niedostateczny 1 nd


5. Ocena wpisywana jest do dziennika w postaci skrótu. Rozszerzeniem oceny mogą być znaki „+” i „-”.

6. Przy wystawianiu oceny, nauczyciel bierze pod uwagę indywidualne możliwości ucznia, opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej a także poradni specjalistycznych.
7. Uczeń posiadający trudności w osiąganiu zakładanych celów edukacyjnych ma prawo zwrócić się o pomoc do nauczyciela przedmiotu, a szkoła podejmie starania w stworzeniu uczniowi możliwości uzupełnienia braków i wyrównania szans.
8. Oceny cząstkowe wpisywane są do dziennika lekcyjnego.
9. W okresie 01 – 30 listopada, 20 stycznia- 10 lutego i 15 – 30 kwietnia danego roku szkolnego wychowawca zwołuje zebranie rodziców, w czasie którego informuje rodziców o postępach lub zaległościach ucznia, jego zachowaniu i działalności pozalekcyjnej.
10. Klasyfikowanie śródroczne uczniów przeprowadza się w terminie do 30 stycznia danego roku szkolnego.
11. Termin ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej określa się na 8 dni przed zakończeniem rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
12. Uczeń i jego rodzice /prawni opiekunowie/ zostają powiadomieni przez nauczycieli przedmiotów oraz wychowawcę klasy o planowanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych oraz o planowanej ocenie z zachowania z 14 dniowym wyprzedzeniem. Informacje powyższe każdy nauczyciel przedmiotu przekazuje wychowawcy klasy zaś wychowawca informacje te przekazuje rodzicom (prawnym opiekunom) ucznia.
13. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów w formie pisemnej przekazują wychowawcy każdej klasy przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne na 3 tygodnie przed zakończeniem rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Wychowawcy klas przygotowują w formie pisemnej informację dla rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych wychowanków. Informację tę przekazują rodzicom za pośrednictwem uczniów. Uczniowie podpisem na specjalnej liście potwierdzają odbiór informacji o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych.
14.Uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania zostały ustalone niezgodnie z trybem ustalania tej oceny. Zastrzeżenia te powinny być zgłoszone w formie pisemnej do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
15. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dyrektor szkoły powołuje komisję i organizuje sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z danych zajęć edukacyjnych.
16. Egzamin sprawdzający przeprowadza Komisja w składzie :
a) dyrektor szkoły lub jego zastępca (jako przewodniczący),
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) dwóch nauczycieli z naszego lub innego gimnazjum prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.
17. Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna i nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Wyjątek dotyczy oceny niedostatecznej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
18. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
a)skład komisji,
b)termin sprawdzianu,
c)pytania sprawdzające,
d)wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia, dołącza się do niego pisemne prace ucznia i zwięzłą informacje o ustnych odpowiedziach.
19. Uczeń który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora.
20. Uczeń może nie być klasyfikowany jeżeli jego nieobecność na zajęciach edukacyjnych wynosi ponad 50%.
21. Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
22. W uzasadnionych przypadkach, pomimo nie usprawiedliwionej nieobecności mając na uwadze dobro ucznia, Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na zdawanie egzaminu klasyfikacyjnego.

23. Egzamin klasyfikacyjny może zostać zorganizowany na pisemny wniosek ucznia lub jego rodzica (prawnego opiekuna) złożony do dyrektora szkoły w terminie do 22 czerwca danego roku szkolnego.
24. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń , który spełnia obowiązek szkolny lub nauki poza szkołą (oprócz techniki, plastyki, muzyki, wychowania fizycznego i dodatkowych zajęć edukacyjnych) a także realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny program lub tok nauki.
25. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej; za wyjątkiem: plastyki, techniki, muzyki, informatyki i wychowania fizycznego gdzie ma on formę zadań praktycznych.
26.Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami ( prawnymi opiekunami).
27.Egzamin klasyfikacyjny za wyjątkiem uczniów spełniających obowiązek szkolny lub nauki poza szkołą przeprowadza nauczyciel danego przedmiotu w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły nauczyciela takiego samego lub pokrewnego przedmiotu.
28. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub nauki poza szkołą przeprowadza komisja powołana prze dyrektora szkoły w składzie:
a)dyrektor szkoły lub jego zastępca,
b) nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania.
Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem i jego rodzicami liczbę przedmiotów z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
29. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni w charakterze obserwatorów rodzice ucznia ( prawni opiekunowie).
30. Z egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadza się protokół zawierający:
a) skład komisji lub nazwiska nauczycieli,
b) zadania egzaminacyjne,
c) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia, dołącza się do niego pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
31. Ocena uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna za wyjątkiem:
a) oceny niedostatecznej która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego
b) zgłoszenia zastrzeżeń przez ucznia lub jego rodzica (opiekuna prawnego) jeżeli uznają, że ocena klasyfikacyjna została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu jej ustalania.
32.Uczeń nieklasyfikowany na I półrocze może zdawać egzamin klasyfikacyjny. W przypadku gdy nie przystąpi on do egzaminu klasyfikacyjnego to jego roczna ocena klasyfikacyjna ustalana jest na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych w II półroczu.
Uczeń nieklasyfikowany w II

Informacje o publikacji dokumentu

Data wytworzenia Wytwarzający/Odpowiadający Data udostępnienia (Udostępniający) Data modyfikacji (Modyfikujący)
2008-02-22 Tadeusz Pytel 2008-02-22 23:15:35
(Tadeusz Pytel )
2008-02-22 23:16:29
(Tadeusz Pytel )
Wyświetl historię zmian dokumentu wydrukuj dokument« powrót do listy

© 2015 Żywiec